Binnen onze club kan je met de volgende fietsgroepen meerijden:

Dit is de sportiefste groep van onze club. De deelnemers zijn zeer goed getraind en kunnen dus harder en ook langer rijden dan de andere groepen. Het gemiddelde ligt op 30km/u.

In werkelijkheid betekent dit dat er, na een opwarmingsfase, stevig wordt doorgetrokken en de snelheid op vlak terrein boven de 33km/u ligt. De laatste vijf tot tien kilometer wordt de finale voorbereid en gereden. Dan gaat het tempo nog wat omhoog.

De afstanden liggen in volle seizoen dan ook net boven de 100 km. “Samen uit, samen thuis” geldt ook hier maar vlak bij huis wordt er wel eens een groepje gelost op gekend terrein. Iedereen komt dan weer samen om 12u in het clublokaal.

Deze groep rijdt net iets minder snel en mikt op een gemiddelde van 27-29 km/u. Uiteraard moet men hier ook voor trainen maar de lat ligt een stukje lager.

Ook bij de aanvang van het seizoen zijn de ritten (zoals voor de andere groepen) wat korter en minder snel. Tijdens het seizoen gaan de afstand en de snelheid rustig omhoog om dan te groeien naar de 27 km/u. Deze groep maakt bijna de identieke rit als de masters maar zal een stuk inkorten om net om 12u terug te zijn aan het clublokaal.

Dit is een aangename gemengde groep die mooie afstanden rijdt maar aan een tempo dat nog toelaat om een praatje te maken met je vrienden. En ook hier geldt: “samen uit, samen thuis”, dus bij pech wordt er geholpen en gewacht.

Deze groep is zeker niet te onderschatten. Het doel is 25 km/u maar met het accent op een mooie sportieve tocht waar er tijd is om te praten en te kijken.

Het is een gezellige groep die toch niet tegen een flinke inspanning opkijkt. Alleen moet het allemaal wat minder en mag het wat trager, zeker als de wind eens tegenzit of er wat meer hoogtemeters op het parcours liggen. Ook hier wordt er opgebouwd tijdens het seizoen en dan gaan dan progressief snelheid en afstanden omhoog.

En ook hier geldt: “samen uit, samen thuis”, dus bij pech wordt er geholpen en gewacht. Terugkomst ook om 12u aan het clublokaal.

Gemengde groep die er een gemiddeld tempo van 22 km/u op nahoudt. In het begin van het seizoen wordt er rustig gestart en het tempo langzaam opgebouwd. Tochtjes van rond de 60 km, evoluerend naar soms 75 km, met af en toe wat hoogtemeters.

De nadruk ligt hier op sportief genieten en dan vooral het laatste. Er wordt meestal niet gewerkt met een vaste route maar op basis van de deelnemers, het weer, de wind en de goesting van de dag wordt de tocht bepaald. Echt iets voor wie het sociale primeert op de prestatie. Terugkomst is eveneens voorzien om 12u aan het clublokaal.

De recreatieve fietsers rijden rustige fietstochten om te kunnen genieten van de natuur. Vanaf april is er elke vrijdagavond een fietstocht voor dames en heren die het liever rustig houden. Het zijn fietstochten waarbij ook de afstand geleidelijk wordt opgetrokken van 22 tot +/- 35 km (tussentijdse pauze is voorzien).

De gemiddelde snelheid tijdens de tochten bedraagt 15 à 17 km/u. De mensen hebben de keuze om met een gewone of een elektrische fiets mee te rijden. Ongeveer 3/4 van de deelnemers rijdt momenteel elektrisch.

Het seizoen begint op de eerste vrijdag van april om 18u30. Vanaf mei vertrekken we elke vrijdag om 19u en dit telkens vanop het De Walsplein in Kortenberg. De laatste vrijdag van elke maand fietsen we langs een heuvelachtig parcours. Tijdens het seizoen organiseren we ook enkele dagtochten op zondag.